Skal en brændt bygning have nedrivningstilladelse?

Skrevet af:

Jeg er blevet stillet følgende spørgsmål:

“Kan du udarbejde et brandprojekt? Vi har en bygning, hvor store dele er brændt ned. Kommunen kræver en nedrivning, hvorefter der skal laves et komplet Brandklasse 2 projekt, så bygningen kan genopføres.”

Den oplagte løsning ville være at tilbyde et klassisk certificeret brandprojekt. Men fra kundens perspektiv opstod spørgsmålet: Er der overhovedet grundlag for, at kommunalbestyrelsen kan kræve nedrivning? Det valgte jeg at undersøge nærmere.

Jeg besluttede at bruge tid på at finde en løsning, der kunne undgå en fuldstændig nedrivning. I mine øjne var der tale om en renoveringssag, hvor bygningen kunne genopføres efter de oprindeligt godkendte standarder.

Grundlæggende var jeg uenig i den pågældende sagsbehandler’s beslutning. Hvorfor skulle bygningen nedrives? Bygningsreglementet BR18, § 47, fastslår, at:

“Nedrivning af bebyggelse, der kræver byggetilladelse at opføre, må ikke påbegyndes uden tilladelse fra kommunalbestyrelsen.”

En nedrivningsansøgning skal indeholde oplysninger om bygningens identifikation, herunder adresse, matrikelnummer, højde, grundflade samt indsendes digitalt via kommunens system og underskrives af ejeren. § 47, stk. 4, tillader desuden, at kommunalbestyrelsen kan fastsætte retningslinjer for nedrivning.

Der var altså grundlag for, at der skal være en tilladelse, før man nedriver en bygning.

Men vi ønskede ikke nedrive bygningen.

Selvom kommunalbestyrelsen kan fastsætte retningslinjer for nedrivning, så jeg sagen som en renovering, da store dele af bygningen stadig stod intakt, og genopbygningen ville ske i overensstemmelse med de eksisterende forhold. Det rejser spørgsmålet: Er der overhovedet tale om en nedrivning?

Jeg er bekendt med, at kommunalbestyrelsen kan kræve nedrivning, skønnes en bygnings benyttelse forbundet med sundhedsfare eller brandfare. Jeg ser ikke så tit, at bygninger får det krav, at de skal nedrives. Problemet ved at bede om en nedrivningstilladelse er, at bygningen dermed ikke længere eksisterer i BBR. I så fald ville vi skulle starte forfra med en komplet byggeansøgning, herunder et nyt brandteknisk projekt, jf. § 507 – en økonomisk byrde for både bygherren og evt. forsikringen.

Kunne dette undgås?

Min holdning er, at hvis bygningen renoveres og genopføres efter de oprindeligt godkendte forhold, kan vi undgå nedrivning og en ny byggetilladelse. Fundamentet stod der endnu, så hvorfor skulle det ikke kunne lykkedes? Dette forudsætter selvfølgelig, at vi har det nødvendige dokumentationsmateriale, herunder klare retningslinjer for brandkrav. Det er i overensstemmelse med § 5 i BR18, som angiver, at der ikke kræves byggetilladelse, hvis:

“Ombygninger og andre forandringer i eksisterende byggeri (…) ikke ændrer de bærende konstruktioners virkemåde eller forudsætningerne for de brandmæssige forhold.”

For at sikre, at den pågældende case ikke faldte ind under kravene om byggetilladelse og brandprojekt, vurderede jeg følgende forhold:

  • De bærende konstruktioners virkemåde ændres ikke.
  • Forudsætningerne for de brandmæssige forhold ændres ikke, da genopbygningen følger de oprindeligt godkendte forhold.
  • Anvendelsen af bygningen forbliver den samme efter renoveringen.
  • Der udvides ikke etageareal – vi bygger på den eksisterende sokkel.
  • Lastvirkningen ændres ikke, da vi benytter samme konstruktionstype.
  • Den statiske virkemåde af konstruktionerne forbliver uændret, da spær, placering og antal er som før.

Det ville være muligt at udarbejde en brandteknisk rapport for at dokumentere disse punkter, men spørgsmålet er, om det overhovedet er nødvendigt? Skal vi virkelig dokumentere det åbenlyse?

I den konkrete sag er kommunen endt med at trække kravet om nedrivning tilbage efter løbende dialog på mail, og bygningen kan derfor renoveres ved brug af det tidligere godkendte materiale.

Der bliver fortsat udført kontrol af de genopførte brandforhold for den udførende del, som indsendes sammen med færdigmeldingen. Dette for at sikre, at de eksisterende godkendte forhold bibeholdes iht. brandkrav.

En økonomisk byrde som var noget mere overkommelig, end hvad projektet startede med. Der er formentlig tale om en besparelse på 100.000 kr. ex moms. – mindst.

Kender du til andre løsninger og krav vedrørende nedrivning af byggeri i forbindelse med brand, så høre jeg meget gerne fra dig. Det er ikke et emne jeg berører så tit.


Del artikel:

Flere artikler

Har du et dilemma, der minder om dette?
Udfyld formularen og lad os hjælpe Jer